SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
Pontus redo för WRC2 start i Spanien.
Het kamp väntar Pontus Tidemand i spanska VM-rallyt.
PRESSRELEASE

Den dominanta segern i Rally Uppsala för drygt en vecka sedan fick Pontus Tidemand varm i kläderna och nu är han i Spanien, redo att plocka upp VM-säsongen igen. Rally Spanien är den enda deltävlingen i serien som mixar grus och asfalt på sina 19 specialsträckor med racingkaraktär. Utmaningen ger förarna något att bita i - men brukar passa Pontus som hittills har kört till sig fina resultat här.
- Det här är helt klart en av mina favoriter i VM. Vägarna är häftiga på både grus och asfalt, men jag ser kanske allra mest fram emot fredagen på grus. Vi fick riktigt bra träning i SM-rallyt i Uppsala och jag hoppas att det ska vara till vår fördel. Omställningen till asfalt blir en utmaning för alla, även för teamen som ska anpassa bilarna till nytt underlag, och de som klarar av det bäst kan snabbt klättra i resultatlistan, säger Pontus, som tidigare har klarat av uppgiften med bravur - för exakt ett år sedan stod han som segrare i WRC 2-klassen. Då, precis som nu, bakom ratten på en SKODA Fabia R5 under SKODA Motorsports flagg.

Efter torsdagens inledande publiksträcka i Barcelona, går tävlingen vidare på fredagen då sträckorna körs på grus, bortsett från rallyts längsta sträcka på närmare fyra mil, som består av en kombination av grus och asfalt. Det kräver att bilarna har en setup som även kan fungera på asfaltsektioner, samt att förarna snabbt justerar sin körstil under sträckan. Servicen på fredag kväll är längre än vanligt för att ge teamen tid att omvandla bilarna till asfaltspecifikation inför lördagens etapper - en utmaning som är minst lika stor som förarna och kartläsarnas i att ställa om sig över natten.

Lördagen och söndagen bjuder enbart på asfalt. Några nyheter väntar ekipagen på lördagen då vissa sträckor inte har ingått i tävlingen sedan 2013, medans andra körs i motsatt riktning jämfört med förra året. Vägarna är snabba och för tankarna till banracing, vilket gör det viktigt att köra med huvudet även där sträckorna lockar till hög hastighet. Asfalten tenderar också att bli förödande het när solen steker på, så att hantera däcken med försiktighet blir en extra utmaning under de avslutande etapperna.

Pontus och hans co-driver Jonas Andersson ligger just nu sjua i VM-tabellen, men till skillnad från flera av sina konkurrenter har de bara kört för VM-poäng i fyra av de sju WRC 2-tävlingar som nomineras under en säsong. Poängmässigt är inte pallplatsen långt bort samtidigt som kampen tätnar när upplösningen börjar närma sig.
- Jag försöker att inte tänka så mycket på mästerskapet just nu, säger Pontus. Vi tar det tävling för tävling med målet att prestera så bra vi bara kan varje gång vi ställer oss på startlinjen. Förutsättningarna kan ändras snabbt, något som vi fått smaka på i ett par rallyn under året, men detsamma gäller ju för våra konkurrenter. Jan Kopecký och Teemu Suninen blir svårslagna i helgen men vi ska göra vad vi kan. När det kommer till mästerskapet är det bara att köra hårt och komma ihåg att det inte är avgjort förrän sista sträckan i sista tävlingen är körd.

Nuvarande ställningen i WRC 2
1. Elfyn Evans (GRB) 120 poäng
2. Teemu Suninen (FIN) 93 p
3. Esapekka Lappi (FIN) 82 p
4. Nicolas Fuchs (PER) 59 p
5. Jan Kopecký (CZE) 55 p
6. Armin Kremer (DEU) 55 p
7. Pontus Tidemand (SWE) 49 p
8. Hubert Ptaszek (POL) 42 p
9. Pierre-Louis Loubet (FRA) 36 p
10. Quentin Gilbert (FRA) 34 p


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2016-10-10 14:46






Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...

Publicerad: 2024-05-09 14:29


Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-05-09 14:13


87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Tidigare nyheter:
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.