|
Carlsson diskuterar om både Super 2000 och WRC. PRESSRELEASE
Några månader har gått sedan Daniel Carlsson bröt Rallye Italia-Sardinia innan starten på första sträckan, något som gav upphov till rabalder hos Internationella Bilsportförbundet (FIA). Att bryta tävlingen innan första sträckan var enligt förbundet en förödmjukelse av sporten och Carlsson diskades från resten av VM-säsongen. Själv tog han dock beslutet med ro – och är nu på väg tillbaka i hetluften. För tillfället för svensken diskussioner med flera olika team i den nya Super 2000-klassen och även några WRC-team.
Med lite distans till situationen konstaterar Carlsson att beslutet att avbryta VM-satsningen på Sardinien var helt rätt. Elaka rykten pratade flitigt om ekonomiska problem, något som dock bara var en liten del av sanningen:
- Jag och teamet var utlovade det bästa materialet som fanns av Citroën Sport i Frankrike. Vi skulle få samma bil som Loeb vann VM med förra året! Snart förstod vi att så inte var fallet, och ju längre säsongen gick så insåg vi att vi inte skulle få tillräckligt bra grejer för att göra toppresultat. Jag och mina samarbetspartners gick in i denna satsning för att kunna slåss med de allra bästa, med pallplatser och placeringar inom topp fem. När man då inser att det inte finns en chans att uppnå sådana resultat med den bil man har är det klart att alla tappar motivationen att fortsätta. Därför drog vi oss ur! Att min mycket duktiga teamkamrat Manfred Stohl inte gjort resultat bättre än topp åtta i de två rallyn som gått sedan vi drog oss ur är en indikation på att vi fattade helt rätt beslut – trots att det fick orimliga konsekvenser, säger Daniel.
Daniel övervägde att överklaga beslutet om diskning från resten av årets VM-säsong – ett beslut som baserades på en paragraf i reglerna som säger att domarna vid en tävling kan stifta egna regler – men avstod. Att överklaga kostar stora pengar – och vid en överklagan är det FIA själva som avgör ödet. Detta gör chansen att få beslutet ändrat nära noll – hur konstigt det än kan tyckas. Möjligen insåg även FIA snart själva hur konstigt beslut de fattat, eftersom de nästan omedelbart drog tillbaka diskningen av Denis Giraudet, Daniels kartläsare.
Trots en slitsam vår, diskningar och tjafs är det en allt annat än bitter Daniel som nu blickar framåt. Han har hunnit med att vila ut under sommaren, njuta av solen ute på Vänern och tänka igenom allt som hänt under våren. När han nu är tillbaka i arbete så är det en stor portion framtidstro som råder hos Daniel:
- Jag bryr mig inte om att fokusera på negativa händelser under året utan vill helt enkelt få ihop en riktigt bra säsong med en ärlig chans till sportsliga resultat i toppklass. Den nya serien Intercontinental Rally Challenge (IRC), som bland annat Eurosport varit med och startat, är intressant. På bara två år har serien växt sig stor, har bra TV-täckning i och med Eurosport-samarbetet och framförallt så håller den en prisnivå som gör många bilfabrikanter intresserade.
Trots att märken såsom Fiat, Skoda, Peugeot, Toyota, Lada med flera visat stort intresse för Super 2000-klassen har FIA tidigare ställt sig tveksamma. Under året har förbundet dock indikerat att klassen kan komma att bli huvudklass i WRC så småningom. Kanske är det där Carlsson skall investera sin tid? Själv behöver han inte övertygas om att klassen är intressant:
- Super 2000 är absolut en intressant klass och IRC är ett spännande mästerskap där det finns indikationer på att motståndet kan komma att öka betydligt till nästa år. Det skulle göra mästerskapet högintressant, eftersom det då kan vara både billigare och bättre än WRC. Jag kan faktiskt avslöja att jag redan idag för diskussioner med flera olika Super 2000- och WRC-team. Det är alldeles för tidigt att ge några detaljer, men det ser intressant ut – kanske särskilt Super 2000-teamen. Jag brinner av längtan efter att sätta mig bakom ratten igen och hoppas självklart kunna komma med goda nyheter till alla svenska rallyfans under hösten!
» Pressrelease från Daniel Carlsson.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2007-08-14 15:57
|
|
Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping. 15 specialsträckor i helgens Rally Nyköping, SMK Nyköping gjorde åter ett starkt arrangemang när de tog steget upp till SM deltävling. Valde ut det bästa av deras stora utbud av vägar som bjuder på en skön mix, härligt vårväder lockade ut mycket publik i skogen.
Flodin vann tätt Rally Nyköping...Publicerad: 2024-05-12 10:32 Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen. Drive VXO Motorsport summerar en helg av intensivt rallytävlande där teamet tog hem dubbla segrar på två spännande tävlingar i två delar av Rally-Sverige. PG Andersson och Anders Fredriksson säkrade segern i 2WD-klassen i Rally Nyköping, där de nu leder Rally-SM halvvägs genom säsongen trots att de...Publicerad: 2024-05-12 08:44 Olsson tog hem South Swedish Rally. Sju sträckor blev sex när South Swedish Rally avgjordes under lördagen där MAS Cupen och Sverigeserien för VOC körde, en sträcka ströks under dagen. 80 startande där Mattis Olsson körde hem rallyts alla sträcksegrar, total och klasseger 20,9 sekunder före Robin Adolfsson och in som trea Arvid Johans...Publicerad: 2024-05-12 08:42 Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping. I den Internationella fyrhjulsdrivna klassen tog den regerande mästaren Patrik Flodin från Hudiksvall hem sin andra raka seger i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Göran Bergsten. Med segern går Flodin nu upp i ledning i totala SM, åtta poäng före teamkollegan Dennis Rådström.
– Det var skönt....Publicerad: 2024-05-11 22:59 Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal. Från en trippel ledning till en ensam sådan för Toyota och Sebastien Ogier, efter fredagen hade fransmannen en kamp med Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta, idag har den två fallit bort.
Redan på dagens andra sträcka försvann Rovanperä efter en avåkning, sträckan efter stannade Katsuta med trasi...Publicerad: 2024-05-11 22:52 P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping. P-G Andersson och Anders Fredriksson vann i dag Rally Nyköping i sin debut i BMW tillsammans med Drive VXO. I och med segern tar de över SM-ledningen – trots att de kört bara två av tre deltävlingar.
– Extra roligt att få vinna med ett nytt team som satsar på ett helt nytt koncept. Och alltid k...Publicerad: 2024-05-11 22:19 Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...Publicerad: 2024-05-11 19:49 Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal. Efter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...Publicerad: 2024-05-10 22:55 Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping. Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...Publicerad: 2024-05-10 22:53 Grahn tog hem SSR Sprinten 2. Under fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...Publicerad: 2024-05-10 22:47
|
| |