Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för Dackefejden och VOC serierna.
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rallys nationella SverigeSerie och SommarSerie helgen före Midsommar besöker Växjö och Dackefejden är en kär tradition. Wäxjö MS bjuder med sin stora tillgång på toppklassiga rallyvägar alltid på tävlingar i toppklass. Ett stort VOC Mekonomen startfält på drygt 50 bilar garanterar tuff och underhållande rallyåka för den stora publik som alltid gästar Växjös skogar då det nalkas biltävling i nationell toppklass.

VOC Mekonomen Rally och Wäxjö MS lika med sant, skulle någon på klassiskt vis kunna rista i barken på lämpligt träd längs de fantastiska rallyvägar som omger den småländska metropolen Växjö.
– Ja, det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid. I år har försnacket till tävlingen tyvärr grumlats av oro inför ett besynnerligt seedningssystem som SSRC och därmed också Dackefejden använder sig av i år. Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna? Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medelintresserade. Det har lyfts flera andra aspekter också på seedningen men de väljer jag att utelämna här, säger klassansvarig Roger Fransson.

När startlistorna kom så visade det sig också att klassens oro faktiskt var befogad.
– Det måste jag tyvärr säga. Hur ska man bara för att ta ett konkret exempel med hedern i behåll förklara för en som ligger trea i högsta elitklass att han ska starta näst sist, inte bara i klassen utan näst sist av alla A-förare? Jag fick tidigt signaler från aktiva i klassen och såg också själv redan från början stora problemen med seedningen. Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss - och man ska inte laga något som inte är trasig.

Men vad har då hänt och vad har gjorts?
– Jag var ute tidigt och har verkligen gjort allt som står i min makt för att förmå tävlingsledningen att ge oss dispens att köra vår klass utanför den udda seedningen på samma sätt som vi gjort problemfritt under alla år, men jag fick tyvärr inte gehör för detta. Nåväl, vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Tävlingen som helhet kommer som vanligt att hålla den toppklass som den alltid gör i Växjö. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden.

Vem slår Lukas Kindgren i VOC´s högsta elitklass?
Årets allra största namn i VOC Mekonomen Rally är Lukas Kindgren.
– Mitt förstahandstips är definitivt Lukas Kindgren. Ynglingen från Åtvidaberg har visat upp en fantastisk utveckling och går från klarhet till klarhet. Tuffast utmanad tror jag att han blir av betydligt äldre Henrik Levin som brukar stortrivas på vägarna nere i söder. Henrik har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av Henrik framöver. Jag väljer också att gardera med ständigt stabile och fortåkande Kristoffer Karlsson och också med Emil Andersson även om han haft det lite motigt på sistone. Blir också intressant vad Patrik Fredriksson tänker hitta på efter en kortare paus från serien och förstås också Frederic Eckhart som ligger trea i serien även om han får slå från en mycket mer riskfylld position långt ner i fältet.

Och vem utmanar klassdominanten Gustav Johansson i Elit B?
I år har vi också en tämligen klar dominant i VOC´s lägre elitklass.
– Gustav Johansson heter den unge mannen som haft en fantastisk utveckling och som också han går från klarhet till klarhet. Jag tror att Gustavs huvudutmanare i Växjö blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. Garderar väljer jag att göra med Magnus Westman som kör fortare och fortare för varje tävling som går.

Utvecklingen av förarna går fort i B-klassen därför är det tämligen svårtippat men klassansvarig brukar faktiskt vara en god tippare i såväl Elit A som Elit B.

I Cupklassen har Marcus Persson lägst segerodds
Även i Cupklassen har vi för ovanlighets skull en dominant i år.
– Marcus Persson går även han från klarhet till klarhet och har dessutom en väldigt brant utvecklingskurva. Här har vi definitivt en framtida aspirant på totalsegrar i klassen. Flera topplacerade namn i VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries Cupklass väljer tyvärr bort Växjö i år därför tror jag att den huvudsakliga utmaningen till Marcus kommer från mer lokalt håll, då blir Tim Hammarström min val som förste utmanare.

Om utvecklingen av förarna går fort i Elit B så forsar den närmast fram i Cupklassen, därför är detta också det tips som är allra svårast och det är många namn som gärna visar att klassansvarig hade fel i sina tips.

Tyvärr omöjligt att förhandstippa juniorklassen
Rent praktiska problem gör det tyvärr omöjligt att utfärda några tips i Svenskt Rallys största plantskola.
– Det är helt enkelt så att det i skrivande stund är oklart vilka av tävlingens juniorer som kör VOC och vilka som köra andra klasser, detta gör det tyvärr omöjligt att hantera. Men vi lovar förstås att återkomma även med juniorerna efter tävlingen då vi summerar årets Dackefejd.

På lördag klockan 10.00 rullar bilarna fram till start påa Kvarnhagskällan i Växjö. Välkomna till ytterligare en riktigt trevlig rallydag signerad VOC Mekonomen Rally i huvudrollen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2018-06-14 12:31






Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Lars Sjöström. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...

Publicerad: 2024-05-11 19:49


Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Tidigare nyheter:
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.