Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Efter service plockas Hayden Paddons Hyundai i20 AP4 ihop för nästa tävling.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Dämpare från Extreme Racing Shox och bromsar från Alcon på Haydens bil.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
1,8 liters motorn i Hyundaien kommer från en Sonata, kostar runt 50´000 kronor efter att ha vässats till tävlingsskick!

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Färdig för tävling, Hayden trivs i i20 Ap4 bilen och kör på hemmaplan för att hålla tempot uppe.
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.

Nu fortsätter vi med fjärde delen om AP4 klassen och dess bilar, den här gången är det dags för Hayden Paddon att berätta mer ingående om sin i20 AP4+ som hans familjeteam byggt och tävlar med.
- De flesta kör med 1,6 eller 1,8 liters motorer i klassen, i vår i20 är det en 1,8 liters motor som plockar fram cirka 350 hästkrafter.

- Det är mer än i en R5 bil men vi saknar en del vridmoment, men det håller nere priserna och bilen är ändå riktigt rolig att köra. För vår i20 AP4+ kostar en motor runt 50´000 kronor, en motor till R5 modellen kostar runt 350´000 euro!

Vi använder en Sadev sexväxlad låda, diffar kommer också de från Sadev och då plockade ur deras rallycross sortiment vilket gör dem extremt hållbara.
- En kul grej är att vi använde vår i20 till en backtävling förra året, då satte vi en 600 hästars motor men behöll allt annat. Det är väldigt bra bilar, lite underhåll och låga driftskostnader - detta oavsett vilket bilmärke du bygger på, förklarar Hayden och fortsätter.

Många delar under karossen är det samma mellan bilarna i klassen, det finns tillverkare och delar som de flesta väljer, bromsar och liknande som passar alla.
- Självklart skiljer det även här men vissa fabrikat används mer än andra, på hjulupphängning t.ex. använder de flesta i Nya Zeeland ur Extreme Racing Shox sortiment, samma tillverkare som också Hyundai Motorsport använder i WRC bilarna.

I övrigt, motorn i i20´n kommer från en original/standard Hyundai Sonata och levererar efter modifieringar 350 hästar! De flesta använder motor från samma tillverkare som karossen, det blir oftast enklast och särskilt om man vill ha stöd från importören.

Största skillnaden mellan AP4 och AP4+ är som vi beskrev i förra delen valet mellan flera motorstorlekar men också de aerodynamiska möjligheterna skiljer.
- Vår AP4+ klass är friare, men samtidigt reglerat på motorn och gör dem likvärdiga med de "vanliga" AP4. Utseendemässigt skiljer det mer där vi i Nya Zeeland får arbeta mer. Vad det gäller de aerodynamiska delarna så likar vår i20 en i20 WRC från 2016.
- Att få möjligheten till att montera sådana här paket gör att bilarna ser spektakulärare ut, skapar mer intresse och givetvis är enklare att finansiera! Detta då bilarna är attraktiva för importörerna - som för mitt team av Hyundai!

För Haydens del handlar det om 5-6 deltävlingar i Nya Zeeländska Mästerskapet i år för sitt egna team, detta när han bara fick en halv säsong i WRC.
- Då är det här perfekt för att hålla igång körningen mellan WRC tävlingarna - alla mil i tävlingbil är viktiga.

- AP4 bilarna är så roliga att köra, visst de är mindre utvecklade än R5 bilarna men ändå så häftiga och förarna får mer köra bil. Men i takt med att fler bilar kommer ökar pressen och alla hittar nya möjligheter vilket gör att klassen samtidigt utvecklas och blir snabbare, men än så länge utan att priserna börjat skena, avslutar Paddon som just nu är genomför rekognoseringen inför helgen Neste Rally Finland.

Läs mer om AP4:
»
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.
» Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?
» Del 2; Yaris, Swift, Mirage och Fiesta i AP4.
» Del 1; AP4 klassen - spännande 4wd bilar på Nya Zeeland.


Publicerad: 2018-07-24 09:09






Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Tidigare nyheter:
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.