Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SverigeSerie 2020 måste tyvärr ställas in!
PRESSRELEASE

Det kommer säkert inte som någon stor överraskning att även vi tvingas ta det jobbiga beslutet att, precis som de flesta andra cuper och serier, ställa in även 2020-års SverigeSerie. Alltför stora osäkerheter och risker kopplade till Coronans framtida påverkan gör det jobbiga beslutet till det enda rätta. Fullt fokus istället på återuppstart 2021.

Kil har varit tvungna att ställa in. Nora kommer att vara tvungna att flytta sin tävling till sent i oktober vilket innebär att den hamnar efter vår planerade final. Men det finns fler osäkerheter och knepigheter i följderna av att Folkhälsomyndigheten överlåtit åt varje enskilt polisdistrikt att tolka reglerna kring smittbegränsning och detta innebär då att det blir olika tolkningar på olika håll i landet, en mycket olycklig situation.

Vi har hoppats och kämpat i det längsta för att ändå kunna genomföra en SverigeSerie som blir schysst och rättvis utan att utsätta vare sig oss själva eller andra för orimliga risker i Coronas spår. Men till sist måste vi krypa till korset och acceptera att det inte är genomförbart.

Polisen i Örebro län (som berör både Rikspokalen och Noratrofén) för till exempel en hård linje och säger att om de kommer och kontrollerar och upptäcker en folksamling på mer än 50-personer någonstans i tävlingsområdet så blåser de av arrangemanget.

Det skulle i praktiken kunna innebära att vi samlar tävlande från hela landet, många av oss med mycket lång resväg, för att bara plötsligt stå där med lång näsa att inte få tävla utan att istället tvingas packa och åka hem igen.

Det återstår också flera andra oklarheter och utmaningar. Coronan är i dagsläget väldigt olika spridd i olika delar av landet och det är högst sannolikt att flera regioner når sin topp under hösten och att andra regioner samtidigt får en andra våg av smitta, detta alltså i samma veva som vi skulle kört våra tävlingar om vi valt att hålla fast vid att genomföra årets serie. Då är det är inte ansvarsfullt att göra det.

Personligen har jag väldigt svårt att se hur rally ska kunna genomföras i enlighet med det generella förbud som finns kring offentlig tillställning med mer än 50 deltagare.

Ett år som detta känns rally inte heller lika angeläget.
Jag säger som många kloka röster före mig sagt. Ett år som detta känns rally helt enkelt mindre angeläget. Allas vårt gemensamma fokus ska istället ligga på bekämpa den hemska smittan och att absolut inte ta eller utsätta någon annan för några som helst onödiga risker, i synnerhet i en sport som rally där så många i våra funktionärsled är i riskgruppen 70+.

Corona och Covid 19 är riktigt otrevligt för de som drabbas svårt.

Inför mitt beslut att ställa in även SverigeSerien så har jag har läst, lyssnat och fördjupat mig mycket om Corona och Covid 19. Även om majoriteten som får Covid 19 får den relativt lindrigt så är det ändå cirka en femtedel av de som drabbas som blir oerhört sjuka, sjuka på ett sätt som det saknas ord att beskriva och där konvalescensen blir jättelång. Och en inte föraktlig andel av de som drabbas svårt dör.

Det enda kloka är att ställa in.
Sett mot den bakgrunden jag beskrivit är det enda vettiga beslutet att ställa in SverigeSerien 2020 och istället ta fullt fokus mot återupptart 2021. Mitt beslut kommer säkert att kritiseras, ännu finns det ju i alla fall i teorin kvar tävlingar som skulle göra det möjligt att genomföra en serie. Men osäkerheten med om det faktiskt kommer att fungera i praktiken och riskerna med att göra det är helt enkelt för stora.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2020-07-03 13:44






Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping.
© emotorsport.se15 specialsträckor i helgens Rally Nyköping, SMK Nyköping gjorde åter ett starkt arrangemang när de tog steget upp till SM deltävling. Valde ut det bästa av deras stora utbud av vägar som bjuder på en skön mix, härligt vårväder lockade ut mycket publik i skogen.

Flodin vann tätt Rally Nyköping...

Publicerad: 2024-05-12 10:32


Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen.
© Drive VXO Motorsport. Drive VXO Motorsport summerar en helg av intensivt rallytävlande där teamet tog hem dubbla segrar på två spännande tävlingar i två delar av Rally-Sverige. PG Andersson och Anders Fredriksson säkrade segern i 2WD-klassen i Rally Nyköping, där de nu leder Rally-SM halvvägs genom säsongen trots att de...

Publicerad: 2024-05-12 08:44


Olsson tog hem South Swedish Rally.
Sju sträckor blev sex när South Swedish Rally avgjordes under lördagen där MAS Cupen och Sverigeserien för VOC körde, en sträcka ströks under dagen. 80 startande där Mattis Olsson körde hem rallyts alla sträcksegrar, total och klasseger 20,9 sekunder före Robin Adolfsson och in som trea Arvid Johans...

Publicerad: 2024-05-12 08:42


Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.I den Internationella fyrhjulsdrivna klassen tog den regerande mästaren Patrik Flodin från Hudiksvall hem sin andra raka seger i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Göran Bergsten. Med segern går Flodin nu upp i ledning i totala SM, åtta poäng före teamkollegan Dennis Rådström.
Det var skönt....

Publicerad: 2024-05-11 22:59


Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Från en trippel ledning till en ensam sådan för Toyota och Sebastien Ogier, efter fredagen hade fransmannen en kamp med Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta, idag har den två fallit bort.

Redan på dagens andra sträcka försvann Rovanperä efter en avåkning, sträckan efter stannade Katsuta med trasi...

Publicerad: 2024-05-11 22:52


P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.P-G Andersson och Anders Fredriksson vann i dag Rally Nyköping i sin debut i BMW tillsammans med Drive VXO. I och med segern tar de över SM-ledningen – trots att de kört bara två av tre deltävlingar.
Extra roligt att få vinna med ett nytt team som satsar på ett helt nytt koncept. Och alltid k...

Publicerad: 2024-05-11 22:19


Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Lars Sjöström. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...

Publicerad: 2024-05-11 19:49


Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Tidigare nyheter:
Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.