MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!


Publicerad: 2020-09-07 20:12






Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Tidigare nyheter:
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.