|
EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.
Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.
Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.
Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.
Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.
Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.
Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.
Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.
Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.
Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.
Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.
Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.
Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.
Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.
Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning
Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-08-17 16:53
|
|
Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta. Rally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...Publicerad: 2024-05-09 23:44 80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally. För lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.
13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...Publicerad: 2024-05-09 22:54 Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping. Startfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.
Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...Publicerad: 2024-05-09 22:37 Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia. En lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.
Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...Publicerad: 2024-05-09 21:03 Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience. Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...Publicerad: 2024-05-09 20:28 Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen. Tjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...Publicerad: 2024-05-09 14:29 Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2. Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...Publicerad: 2024-05-09 14:13 87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk. Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.
Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...Publicerad: 2024-05-08 21:59 Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal. Tjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.
Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...Publicerad: 2024-05-08 20:50 WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00. Den 4,61km långa sträckan Baltar fungerar som shakedown inför det Portugisiska VM rallyt, Rally de Portugal. Klockan 9:01 Svensk tid startar Thierry Neuville sträckan och följs av Elfyn Evans och Adrien Fourmaux.
Den första vändan går i VM tabellens ordning och direktsänds via WRC Promotorn och k...Publicerad: 2024-05-08 20:24
|
| |